Ontslagen V&D-personeel vecht tot eind

aqc

Tientallen medewerkers van het V&D-hoofdkantoor springen bij in de winkels, waar het nu extra druk is. Hup, met z’n allen de schouders eronder. Want met nette winkels maak je een betere indruk op potentiële kopers. Maar dat lukt niet overal.

Ze is net ontslagen, net als haar 10.000 collega’s. Maar in plaats van te gaan zitten duimendraaien achter haar computer op het hoofdkantoor, bekommert communciatiemedewerker Sarah Akram (27) zich om de damesafdeling van de V&D-vestiging in Amstelveen. Vouwt stapels truien opnieuw op, helpt klanten die haar aanschieten. Net als tientallen collega’s van het hoofdkantoor en het distributiecentrum heeft ze zich vrijwillig voor dat werk aangemeld. Vanzelfsprekend, zegt ze. Haar salaris wordt toch ook doorbetaald, al is het door het UWV? ,,Ik baal ervan als ik niks te doen heb, terwijl ik weet dat mijn collega’s in de winkels het nu druk hebben.”

Rijen
Op de winkelvloer zijn Akram en haar collega’s meer dan welkom. ,,We liepen al niet over van het personeel, maar het is nu zó druk dat we alle handen goed kunnen gebruiken,” zegt manager Robert Pastoor.Die drukte is deze vrijdagmiddag niet te zien. Er staan geen rijen voor de kassa’s. Maar de weekomzet is echt ‘sky-high’, volgens Pastoor. ,,Maandag het dubbele van vorig jaar.” Alle vestigingen hebben sinds het faillissement tientallen procenten meer omzet gedraaid, zegt ook het bedrijf. Deels doordat er geen retouren meer worden aangenomen. Daarnaast hebben veel klanten het gevoel dat er een opheffingsuitverkoop gaande is, zegt Pastoor. ,,Maar dat is niet het geval.”
Twee verdiepingen hoger is Roberto Pecoraro herenoverhemden aan het afprijzen. Hij is planningsmanager op het hoofdkantoor. Omdat de kledingvoorraden niet meer worden aangevuld, heeft hij minder werk.
Net als de inkopers. ,,Dit omzetten in geld,” zegt hij, wijzend op de stapel overhemden ,,is onze prioriteit.”
De directie en de vestigingsmanagers hameren er bij het personeel elke dag weer op: hoe meer ze nog weten te verkopen, en hoe beter ze de winkels op orde houden, hoe groter de kans op een doorstart is. ,,Als het hier een rommeltje is, er kledingstukken rondslingeren en de prijzen op de kaartjes niet kloppen met die in de computersystemen, schrikt dat potentiële kopers af,” zegt woordvoerder Edwin van Wijk. En die kopers staan voor V&D in de rij, benadrukt hij nog maar eens. ,,Tientallen geïnteresseerde partijen hebben zich gemeld.”
De goednieuwsshow kan echter niet verhullen dat de winkels wat leger beginnen te raken. De voorraden slinken. Maar lege balzalen zal de klant nooit aantreffen. Van Wijk: ,,De nieuwe voorraden staan klaar.”
In de Amstelveense vestiging begint Pastoor elke werkdag met een peptalk. Ook geeft hij zijn mensen complimentjes, vertelt hij. ,,Voor hun tomeloze inzet. We laten ons niet als makke lammeren naar de slachtbank voeren. We houden de rug recht en vechten tot het einde.”

Schouders
Niet iedereen gaat dat vechten makkelijk af. In de vestiging in Apeldoorn, ver van Amsterdam, moeten ze het stellen zonder extra handjes van het hoofdkantoor. Ook daar probeert iedereen er het beste van te maken, maar zwaar is het wel, zegt kantoormedewerkster Joke van Dijk (49). ,,Vooral voor de oudere collega’s. Als er een doorstart komt, wordt die waarschijnlijk gebruikt om van relatief duur personeel af te komen. De directie roept ons op de schouders eronder te zetten en ervoor te gaan. Dat doen we, omdat we hart hebben voor V&D. Maar waar gaan we precies voor? Dat weet niemand.”

ad.nl

Geef een reactie

*